Rond de leeftijd van drie jaar beginnen kinderen langzaam te begrijpen hoe ze contact kunnen leggen met andere kinderen. Dit is een belangrijke stap in hun sociale ontwikkeling. Ze leren om te vragen of ze met een speeltje mogen spelen in plaats van het zomaar af te pakken. Dit is ook de tijd waarin ze leren wat ‘delen’ betekent en waarom het belangrijk is.
Opvoeders kunnen deze ontwikkeling ondersteunen door kinderen te leren hoe ze hun gevoelens kunnen uiten. Ze kunnen bijvoorbeeld zeggen: “Ik zie dat je boos bent omdat je het speelgoed niet had. Wat kunnen we doen om dit op te lossen?” Dit helpt kinderen om hun emoties te begrijpen en om te leren dat er oplossingen zijn voor hun problemen.
Ook kan het helpen om kinderen aan te moedigen om zich voor te stellen hoe anderen zich voelen. Dit kan simpelweg door te vragen: “Hoe denk je dat kind A zich voelt nu jij het speelgoed hebt gepakt?” Hierdoor beginnen kinderen te begrijpen dat hun acties invloed hebben op anderen, wat een belangrijke stap is in het ontwikkelen van empathie.
Door kinderen te begeleiden en te ondersteunen in hun interacties met anderen, leggen we de basis voor gezonde sociale vaardigheden die ze de rest van hun leven zullen gebruiken.