Meer kapot dan lief 24: Suïcidaal gedrag en suïcide

Op het moment dat een persoon gedachten heeft over de dood en ook plannen heeft om te stoppen met het leven, dan kan men spreken over suïcidale gedachten en suïcidaal gedrag. Pas op het moment dat een persoon daadwerkelijk een handeling verricht waarbij de dood het gevolg is, spreekt men van suïcide.

Suïcidaal gedrag en suïcide is misschien wel de grootste impact die gemaakt kan worden ten gevolge van pesten. Dit omdat er uiteindelijk meerdere slachtoffers bij betrokken zijn. Het verdriet raakt niet één persoon, maar een gehele omgeving. Daarom ook dat deze bedreiging ook meegenomen wordt.

Op het moment dat een jeugdige te maken heeft met suïcidaal gedrag en suïcide is het sowieso goed om meer gespecialiseerde hulp in te schakelen. Er is de mogelijkheid om advies te vragen via een noodnummer voor zelfmoordpreventie. Zij kunnen in ieder geval adviezen geven voor basisondersteuning.

  • In Nederland is dat:  113 zelfmoordpreventie 0800-0113
  • In België is dat:          zelfmoordlijn 1813

Ik benoem juist ook deze bedreiging, omdat deze ook kan spelen als gevolg van pesten. Het is dan belangrijk om te weten wat suïcidaal gedrag en suïcide nu exact inhoudt en wat de mogelijke oorzaken zijn. Wanneer je hier iets kennis van hebt is het wat makkelijker om een situatie uit te leggen aan bijvoorbeeld een 113 of een 1813. Zij kunnen dan aan de hand van de informatie die jij hen geeft jou zo goed mogelijk adviseren wat je zelf nog aan de jeugdige kan bieden om deze rustig te krijgen, of welke stappen je anders dient te zetten.

Een mooie tool die antwoord geeft op deze vragen, is de zogeheten gedragskaart. In de volgende opdracht ga je deze aanvullen waar aan te vullen valt.

Opdracht 1
  1. Gebruik voor deze opdracht ‘Gedragskaart suïcidaal gedrag en suïcide’ uit het werkboek.
  2. Vul die gegevens aan die aangevuld dienen te worden.
  3. Deel de uitwerking van deze opdracht in de besloten Facebook groep onder gids 34.

 

Opdracht 2
  1. Bekijk de gedragskaarten van de medestudenten die gedeeld zijn.
  2. Wat staat bij hun op de kaart, wat er bij jou niet op staat?
  3. Vul eventueel jouw gedragskaart aan.
  4. Discussiëren mag en taggen van andere groepsleden om discussie te starten mag voor deze opdracht ook.
  5. Deel je bevindingen in de besloten Facebook groep onder gids 35.