Les 6: Gevoelens en emoties na een verlies

In les vijf heb je een overzicht gekregen van de verschillende vormen van verlies. Tevens heb je een start gemaakt het schrijven van je eigen verliesverhaal. Je zult wellicht al gemerkt hebben dat tijdens het schrijven van dit verliesverhaal een verscheidenheid aan gevoelens en emoties de revue hebben gepasseerd. Wellicht heb je ook al een aantal gevoelens en emoties beschreven in het eerste stuk van je verliesverhaal.

In ieder mens schuilen er standaard vier basisemoties, waaronder weer vele andere emoties geschaard kunnen worden. Deze basisemoties zijn als volgt: bang, boos, blij en bedroefd.

  • Bang is een emotie die je voelt wanneer een ongewenste, beschadigende of levensbedreigende situatie zich aandient. Wanneer je jezelf bang voelt, is dit eigenlijk een teken om in actie te komen om te voorkomen dat je in een ongewenste, beschadigende of levensbedreigende situatie beland. Wanneer je toch in een ongewenste, beschadigende of levensbedreigende situatie terechtkomt, heb je drie actiemogelijkheden: vluchten, vechten of bevriezen. Wanneer men een verlieservaring heeft meegemaakt waarbij ziekte een rol heeft gespeeld, kan het zijn dat men bang wordt wanneer men zelf ziek is.
  • Boos is een emotie die je vooral zal voelen in het hier en nu. Je voelt deze wanneer een ongewenste situatie zich nu op dit moment afspeelt. Bij deze emotie hoor je mensen weleens roepen: ‘en nu is het genoeg!’. Bij boosheid kan het zijn dat men het niet juist adresseert. Bijvoorbeeld: je bent boos op de persoon die overleden is, maar richt je boosheid op je omgeving.
  • Bedroefd is een emotie die gekoppeld wordt aan het verleden. Wanneer men bedroefd is, zou je eigenlijk kunnen stellen dat men bezig is met het aanvaardingsproces van een ongewenste situatie waar niks meer aan te veranderen is. Voorbeelden van zulke ongewenste situaties zijn: het overlijden van een dierbare, chronisch ziek worden, verliezen van een baan, geen kinderen kunnen krijgen.
  • De emotie blij geeft aan dat het goed gaat, dat je vrede hebt met de situatie of situaties. Je kan weer lachen om herinneringen, waar je eerder om huilen moest.
Opdracht 1
  1. Pak je verliesverhaal er eens bij en download de opdracht ‘Tijdlijn verlies’ uit het werkboek.
  2. Pak verschillende kleuren potloden, stiften of pennen.
  3. Zie je de streep op het blad staan?
  4. Zie je ook de getallen 0 t/m 10 staan?
  5. Zet op de streep al je verschillende gevoelens en emoties die horen bij de verlieservaring die jij verder wilt gaan uitwerken tijdens deze cursus.
  6. Zet deze neer op volgorde zoals ze staan in je verliesverhaal en zet ze neer op het cijfer zoals jij ze ervaren hebt. 0 = geen last van gehad en 10 = zeer veel last van gehad!
Opdracht 2
  1. De verschillende gevoelens en emoties die je bent tegen gekomen in je verliesverhaal, mag je gaan groeperen. Download hiervoor de opdracht ‘Emoties herkennen’ uit het werkboek.
  2. Welke verschillende gevoelens en emoties heb je herkend in je verliesverhaal?
  3. Wat zorgde ervoor dat je op dit moment die bepaalde gevoelens en emoties had?
  4. Deel de uitwerking van je opdracht in de besloten Facebook groep onder gids 8.