Les 1: Wie ben ik?

Laten we kennismaken … … …

 

Je hebt jezelf aangemeld voor de gouden cursus ‘Verlies en rouw, wat nou?’. De aankomende tijd ga je een wellicht spannende tijd door wanneer je aan de gang gaat met de verschillende opdrachten die aangereikt worden in deze online gouden cursus ‘Verlies en rouw, wat nou?’. Het kan zijn dat je tegen vragen aan gaat lopen die te maken hebben met verlies en rouw of juist hele andere dingen, alles is mogelijk.

Ik heb het zelf al mogen ervaren tijdens een ander bijzondere vorm van leren, namelijk ervaringsleren, of leren in de praktijk.

 

Wie ben ik?

Ik ben Jennifer Weerman, geboren in 1983 in Hilversum. Al op vroege leeftijd raakte ik bekend met de verschillende vormen van verlies en rouw, waaronder verlies van dierbaren door overlijden, verlies van omgeving door verhuizing en verlies van gezondheid en daardoor werk. Doordat ik al jong met deze verschillende vormen van verlies en rouw te maken kreeg, bemerkte ik ook al vrij snel de impact en de gevolgen horend bij verlies en rouw.

 

Impact en gevolgen

Concentratieverlies, me in mezelf terugtrekken en mezelf ouder voordoen dan dat ik in werkelijkheid was, waren voornaamste gevolgen waar ik bijna dagelijks last van had. Over gevoelens en emoties werd niet of nauwelijks gesproken. Nu ik ouder ben kan ik nog steeds op bepaalde momenten moeite hebben met het uiten van mijn gevoelens en emoties. Deze bespreekbaar maken is een ontzettende drempel voor mij.

Ik had graag gewild dat ik toen wat ondersteuning en begeleiding had gekregen, zodat ik beter met mijn gevoelens en emoties kon omgaan. Gezien mijn jonge leeftijd kon ik veel gevoelens en emoties waar ik mee te maken kreeg gewoonweg niet plaatsen. Daarbij kwam dat er toen niet of nauwelijks over gesproken werd. Als ik ondersteuning en begeleiding had gekregen, had ik wellicht nu beter om kunnen gaan met de verschillende gevoelens en emoties en deze bespreekbaar kunnen maken.

 

Wat hebben de verschillende verlieservaringen mij opgebracht?

De positieve kant die de verlieservaringen meebrachten, is dat ik gefascineerd raakte in het onderwerp verlies en rouw, waardoor ik na ging denken wat ik zou kunnen betekenen voor jeugdigen die in een soortgelijke situatie zouden komen.

Tijdens mijn studie SPW3 (leidster kinderopvang) koos ik ervoor om mijn eindscriptie te schrijven met als onderwerp ‘Rouwverwerking bij kinderen’. Tijdens mijn onderzoek voor deze scriptie werd ik mij pas echt bewust van wat ik wilde. Ik wilde meer leren over verlies en rouw,  en dan met name gericht op jeugdigen, en daarbij onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding ik hen zou kunnen bieden in situaties van verlies en rouw. Tijdens mijn vervolgopleiding SPW4 (activiteitenbegeleiding) zette ik als eindopdracht een workshop neer in het teken van omgaan met rouw in kinderopvang, gehandicaptenzorg en bejaardenzorg.

 

Hoe verder?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het spannend is om het te gaan hebben over je gevoelens en emoties. Vooral wanneer deze te maken hebben met een groot verlies. Gevoelens en emoties staan dan zo dichtbij ons en jezelf op dat punt bloot geven kan eng zijn. Om je eventuele spanningen, vragen en andere dingen zoals de uitwerkingen van de opdrachten uit de cursus kwijt te kunnen, vraag ik je om jezelf  aan te melden voor de geheime Facebook groep: ‘Verlies en rouw, wat nou!’. In deze groep hebben we respect voor elkaar. De dingen die gedeeld worden in de groep, blijven ook in de groep.

Opdracht
  1. Meld jezelf aan voor de besloten Facebookgroep ‘Verlies en rouw, wat nou!’.
  2. Download het werkboek via de bijgevoegde button.
  3. Lees het werkboek alvast door. Heb je vragen of zijn er onduidelijkheden? Laat dit dan weten in de besloten Facebook groep onder gids 1.